(Valencià) Crònica del IV Gran Trail Peñalara (3)(Per santi Garcia de Vilafamés – Magnanimvs Trail.)

Crònica del IV Gran Trail Peñalara (3)(Per santi Garcia de

Vilafamés – Magnanimvs Trail.)

Foto de portada

El Gran Trail de Peñalara (GTP) és una prova de llarga distància per muntanya, 110 kms aproximats, que enllaça diversos camins, pistes i sendes al voltant de la Serra de Guadarrama amb punt de partida i final al poble de Navacerrada. En el seu discórrer s’aconsegueixen els cims de la Maliciosa (2227 m) i de Peñalara (2429 m), es travessen els colls del Piornal (2074 m), de las Vacas (1888 m), de la Dehesilla (1458 m), de la Morcuera (1777 m), del Reventón (2037 m), de la Fuenfría (1792 m) i de Navacerrada (1862 m), es passa per les valls de la Barranca, del Manzanares, del Lozoya, de Valsaín o l’Eresma. Al llarg del recorregut es gaudeix dels bells paratges protegits del Parc Regional de la Conca Alta del Manzanares, del Parc Natural de Peñalara i del Centro Montes i Aserradero de Valsaín.
Comencem el Gran Trail de Peñalara al poble de Navacerrada a les 23.00 hores del divendres. Tot seguit s’endinsa per la Vall de la Barranca aconseguint el cim de la Maliciosa pel Coll del Piornal. És una pujada contínua de 8 km on es pujen 1000m D+ (8 km-1h 36m). Descendeix pel Coll de las Vacas per un tram molt tècnic, on tots baixem en molt de compte, però tot i així es produeixen bastants caigudes. Des d’allà baixa fins Canto Cochino (18 km-2h 45m) en ple cor del Parc Regional del Manzanares.
Des de Canto Cochino el GTP comença a pujar de nou passant pel costat de la gran roca coneguda com «El Tolmo» arribant al Coll de la Dehesilla per baixar des d’allà a la Hoya de San Blas (28 km-4h 42m). Sota l’acollidora ombra de bells i majestuosos pinars per pista de bon ferm s’arriba al Port de la Morcuera (38 km-6h 57m). Comença a fer-se de dia i en breu podrem llevar-nos el frontal. Des del port i seguint per una àmplia pista baixem fins el poble de Rascafría (52 km-8h 46m) passant pel pont del Perdón. Ací cada corredor té una bolssa en roba i menjar que li ha portat l’organització. Agafe uns gels i em dispone a menjar i beure en l’avituallament, doncs tenim d’afrontar una pujada de quasi 1300m D+ en 18 km.

Des de Rascafría, el GTP inicia la pujada per un antic camí carreter que s’endinsa en una preciosa roureda, per acabar l’ascensió fins el Port del Reventón (62 km-11h 02m) per pista. Des del Port s’inicia un altre tram de pujada que passant pel Pic de los Neveros i el Risco de Claveles arriba fins al cim de Peñalara, cota més alta de tota la prova amb els seus 2429 m (70 km-12h 34m). L’ambient al cim és espectacular. Et criden i et donen ànims per continuar. Reps noves forces i emocions que et recorren el cos, però no t’has de deixar portar per l’eufòria, doncs queden 40 km de cursa i moltes hores per davant.
El GTP inicia des del cim una vertiginosa baixada amb molta pedra solta per una forta pendent que es deixa notar a les plantes del peus. Des d’allà per un espectacular camí sota les pinedes s’arriba fins a La Granja de San Ildefonso (78 km-14h 01m).
Des d’ací es segueix per l’antic camí Reial de las Pesquerías (90 km-16h 17m) que discorre al costat del Riu Eresma, passant pel poble de Valsaín. El traçat continua fins el Port de la Fuenfría sota els frondosos pinars de les muntanyes de Valsaín. Són les 15h de la vesprada aprox. El sol comença a apretar i les forces van minvant. Afortunadament podem refrescar-nos contínuament en les fresques aigues del riu.
Des del Port de la Fuenfría (94 km-17h 27m) el GTP segueix per la vessant nord per enllaçar amb el camí Schmid i guanyar el Port de Navacerrada (100 km-18h 36m).
Des del Port que comunica Madrid amb Segòvia, al GTP només li queda remuntar fins al pas del Emburriadero a la corda de las Cabrillas i des d’allà baixar per senda fins a la Vall de la Barranca (106 km-19h 43m) i per la pista arribar fins a la meta de la prova situada en el poble de Navacerrada. Aquest últim tram se’m fa molt llarg doncs se m’ha rebentat una ampolla al dit menut del peu i no puc fer la xafada correctament. Fins que ja, molt prop de meta, es pot sentir a l’speaker i de sobte et passen tots els mals. M’arregle la samarreta, em pose bé la gorra i comence a trotar per arribar a eixa plaça on veig l’alfombra roja i sent els apludiments de la gent. Uns últims metres fantàstics on creue la línia d’arribada ple de satisfacció, orgullós i content d’haver acabat una dura prova, que en alguns moments s’havia posat difícil per dur-la a bon terme.
Santi Garcia – Dorsal 194: 20h 18m – 110 km – 5.100m D+
(El 61 de la classificació general i el 15 de la categoría veterans)
Vull fer un agraïment a l’excel·lent organització i a la magnífica col·laboració dels voluntaris en tots els avituallaments, on ens han tractat meravellosament i ens han atès amb un somriure a totes aquelles necessitats que els demanaven.
Un ultratrail totalment recomanable amb uns paisatges molt bonics, uns avituallaments molt complets i un bon marcatge del recorregut, on l’organització, els col·laboradors i els aficionats a la muntanya treballen per a que els corredors gaudisquen d’un entorn inmillorable.
Enhorabona a Bruno i gràcies a Mercedes i Guillem, però molt especialment a Jose, Tere i Oscar pel tracte i l’atenció rebuda.